Monday, July 31, 2017

Bisnes Frozen Food - Bagaimana hendak bermula



Teks & Foto : Syikin Jana
.
.
❄🍽 BISNES FROZEN FOOD – BAGAIMANA HENDAK BERMULA? 🍽❄
.
Ingin mulakan bisnes ‘Frozen Food’?
.
Berikut adalah5 tips yang boleh saya kongsikan. Tulisan ini adalah hasil pengalaman  saya menjalankan bisnes Frozen Food sejak tahun 2013.
.
.
1. Mulakan dengan modal yang rendah.
.
Banyak Jenama yang menawarkan pakej bisnes serendah RM200 dengan kuantiti kurang dari 20 unit. Sebagai contoh kami di Khayr Trader menawarkankan Pakej Bisnes Khayr Sosej & Patty Burger dengan modal  serendah RM192 dengan 14 pek pilihan produk.
.
Cuba belajar menjual dan lalui proses mempromosikan produk. Langkah berikutnya dapatkan belian ulangan dari pelanggan sedia ada dan terus mencari pelanggan baru.
.
.
.
2. Pilihan produk yang kita suka.
.
Risiko menjual produk makanan adalah produk tidak dapat dijual dan hampir tamat tempoh (expired). Kita tidak perlu risau kerana produk makanan boleh dimakan sendiri untuk mengelakkan kerugian
.
.
.
3. Cari Pembekal yang boleh berikan tunjuk ajar
.
Sebagai orang baru, kita bermula kosong. Rajin-rajin bertanya kepada Pembekal tips bisnes, info produk, cara menjual dan membuat promosi. Tanpa panduan menyebabkan stok produk kita membeku dalam freezer tanpa boleh dijual.
.
.
4. Pilih Pembekal yang membuat Promosi
Sehebat manapun produk tetapi jika tiada aktiviti promosi dan pemasaran, orang tidak akan kenal produk kita pastinya ia susah dijual.
.
Untuk memudahkan membuat kerja promosi, ejen memerlukan bahan 'Marketing Tools' seperti info produk,  gambar produk, bunting dan flyers.
.
Untuk promosi secara online pula, E-Flyers dan ayat `Copywriting' sangat membantu untuk melariskan jualan.
.
.
5. Berurusan dengan Pemilik Produk yang mudah dibawa berbincang.
.
Dalam bisnes produk makanan, ada  masa kita akan menghadapi masalah kualiti produk, bahan mentah dan bekalan stok.
.
Pastikan kita berurusan dengan pemilik produk yang bersedia menerima pandangan dan teguran dalam meningkatkan kualiti produk dan jenama.
.
.

Sepanjang 4 tahun dalam Bisnes Makanan Makanan Muslim & Frozen Food, saya telah menjadi Ejen dan Stokis lebih dari 10 jenama produk dan kebanyakan yang kekal hingga hari ini adalah Syarikat yang memenuhi kriteria di atas.
.

1 comment:

  1. berminat untuk cuba product frozen saya https://www.youtube.com/watch?v=RiNV5AvNkMU

    ReplyDelete